Sürücüler sınıfta kaldı, bu tabelaları biliyor musunuz?

Türkiye’de milyonlarca sürücünün yıllar içinde unuttuğu ya da karıştırdığı trafik levhaları, trafikte ciddi güvenlik sorunlarına neden oluyor. Uzmanlar, özellikle ehliyetini uzun yıllar önce almış sürücülerin, değişen trafik işaretlerini güncellemediğine dikkat çekiyor. Örneğin, en az bilinen levhalardan biri olan ters içi boş üçgen şeklindeki “Yol ver” işareti, birçok sürücü tarafından “öncelik bende” olarak yorumlanıyor. Bu yanlış algı, özellikle kavşaklarda çarpışma riskini artırıyor. Benzer şekilde, “Taşıt trafiğine kapalı yol” anlamına gelen ve içi tamamen boş daire şeklinde olan levha da, sade tasarımı nedeniyle “önemsiz” sanılarak sıklıkla göz ardı ediliyor. Oysa bu levhanın ihlali, hem trafik cezalarına hem de yayalara yönelik tehlikelere yol açabiliyor.

EĞİTİM ALMADILAR

Bir diğer önemli değişiklik ise 2004 yılında yürürlüğe girdi. Bu tarihten önce kullanılan “Taşıt giremez” ve “Geçme yasağı” gibi levhalardaki yasaklama bantları kaldırıldı ve yerlerine daha sade, sembolik levhalar getirildi. Ancak 2004 öncesi ehliyet alan sürücülerin önemli bir kısmı bu yeni sembolleri tanımıyor. Türkiye Sürücü Eğitimcileri Konfederasyonu’na göre, bu kategoriye giren 10 milyonu aşkın sürücünün çoğu yeni sistemle ilgili herhangi bir bilgilendirme almadı. 

Taşıt trafiğine kapalı yol(solda), yol ver (sağda). Bu levhalar en az bilinen trafik uyarıcıları arasında bulunuyor. 

LEVHA TAKİBİ YOK

Trafik uzmanları, sürücüler için periyodik trafik bilgisi tazeleme eğitimlerinin zorunlu hale getirilmesi gerektiğini belirtiyor. Ayrıca, dijital uygulamalarla levha tanıma testlerinin yaygınlaştırılması, sürücülerin bilgi düzeyini artırmada önemli bir adım olarak görülüyor. Güvenli Sürüş Eğitmeni Kağan Kalaç, ehliyet sınavı öncesi levhaların ezberlenip unutulduğuna dikkat çekerek, “Dönel kavşaklarda kavşağın içindekine yol verilmesi gerekiyor ve bu nedenle yaşanan kazalar var. Araç kullanırken kişi sadece yola bakıyor ve levha takibi fazla yapılamıyor. Mesela bilgilendirme levhaları, kaza, yangın gibi durumlarda otoyoldaki konumu belirtiyor. İlk 3lü rakam karayolu adı, ikinci ikili rakam kontrol kesim noktası, sondaki 3lü rakam ise km bilgisi. Eğitimlerde bu tabelayı 150 kişinden sadece birkaç kişi biliyor. AB uyum kapsamında 2012’de levhalar yenilense de bununla ilgili vatandaşları bilgilendirici bir girişim yapılmadı” diyor.

UYUM SAĞLAYAMADILAR

Trafikte Haklarım Derneği Kurucu Başkanı Yasemin Usta, levha okumamanın trafik güvenliğini büyük riske attığını belirterek şunları söyledi: “Özellikle tehlike uyarı grubu levhalarında, 2004 yılında yapılan düzenleme ile kaldırılan yasaklama bantları nedeniyle, 2004 öncesinde sürücü belgesi alan bazı kişiler değişen levhalara uyum sağlamakta güçlük çekebiliyor. Sosyal medyada trafik levhalarıyla ilgili zaman zaman yapılan sosyal deneylerde de bu durumun trajik yansımaları gözlemlenebiliyor. Örneğin iki farklı yaya geçidi levhaları arasındaki temel anlam farkını bile bilmeyenler var.” 

Sol tarafta bulunan ve üzerinde yaya figürü olan üçgen levha, “Yaya geçidine yaklaşıyorsun, dikkatli ol” anlamı taşıyor. Sağ tarafta yer  yaya figürü bulunan yuvarlak levha ise bir bilgi işareti olarak biliniyor. Ancak sürücülerin birçoğu bu tabelaların anlamını bilmiyor.

ÖNERİLER NELER?

Usta, konuya dair dernek olarak önerilerini de şöyle sıraladı: “Ana haber bültenlerinde, ekranın sağ alt köşesinde her gün yalnızca bir trafik levhasının, en az 3 dakika boyunca anlamı ile birlikte görsel olarak yayınlanmasını öneriyoruz. Aynı şekilde, dijital medyada da bu farkındalığın artırılması mümkün. Online haber sitelerinde, ana sayfa ya da ilgili bir köşede her gün bir trafik levhasına yer verilmeli.”

[email protected]

 

Kaynak: Web Özel

Başa dön tuşu
Haber Yedigün